Mleko je živilo, s katerim se srečamo že v ranem otroštvu in nas spremlja celo življenje. Je bogat vir beljakovin, mineralov in vitaminov, ki jih naše telo nujno potrebuje.

Vsebnost posameznih sestavin v kravjem mleku: voda (86–89 %), maščobe (3,2–5,5 %), skupne beljakovine (2,6–4,2 %), kazein (2,8 %), serumske beljakovine (0,7 %), minerali (0,6–0,8 %).

BELJAKOVINE IN MAŠČOBE

Iz malega raste veliko in beljakovine so osnovni gradniki mnogih tkiv, še posebej mišic, zato so v prehrani izjemno pomembne. Telo iz njih tvori še številne druge snovi, nujno potrebne za nemoteno delovanje. Mlečne beljakovine vsebujejo vse esencialne aminokisline – osnovne strukturne enote, iz katerih lahko človeško telo izgradi sebi lastne beljakovine.

Za uravnoteženo prehrano so nujne tudi maščobe. Te v mleku vsebujejo esencialne maščobne kisline, ki jih telo samo ne more oblikovati in jih moramo pridobiti s hrano. Maščobe v telesu ščitijo organe, so namenjene izolaciji in hkrati izvor in skladišče energije.

VITAMINI

Za zdravo prehranjevanje so pomembne tudi snovi, ki jih ne potrebujemo v velikih količinah. Med njimi so nedvomno vitamini, ki poskrbijo za ustrezno delovanje organizma. Telo jih v večini ne more proizvajati samo, zato moramo vitamine vnesti s hrano, in mleko odlično opravlja to nalogo. Je vir številnih mineralnih snovi, hkrati pa poskrbi, da se vitamini v telesu presnavljajo. To velja tako za vitamine topne v maščobah (A, D, E in K) kot tudi za vitamine, topne v vodi (B1, B2, B3, B5, B6, B12 in vitamin C).

100 g surovega kravjega mleka vsebuje naslednje vitamine:

Vitamini Enota Količina PDA*
Vitamin A μg 35 800-1000
Vitamin D µg 0,074 20
Vitamin E mg 0,14 12-15
Vitamin K µg 0,36 60-80
Vitamin B1 µg 37 1000-1300
Vitamin B2 µg 180 1200-1500
Vitamin B6 µg 39 1200-1500
Vitamin B12 µg 0,42 3
Niacin mg 0,09 13-17
Pantotenska kislina µg 350 6000
Folna kislina µg 6,7 400
Biotin µg 3,5 30-60
Vitamin C mg 1,7 100
*PDA - priporočen dnevni vnos (19-65 let)
Vir: Souci, Fachmann, Kraut: Food Composition and Nutrition Tables, 2008.
IVZ RS; Referenčne vrednosti za vnos vitaminov in mineralov – tabelarična priporočila za otroke, mladostnike, odrasle in starejše

Vodotopni vitamini

Vitamini skupine B-kompleks spadajo med vodotopne vitamine in so za naše telo nepogrešljivi. V to skupino spadajo vitamini B1, B2, B12, B3, B5, B6, folna kislina in še štirje vitamini. Ena najpomembnejših funkcij te skupine je, da pomaga pri presnovi hrane – če nekaj pojemo, namreč še ne pomeni, da to telesu zagotavlja energijo. In tu nastopi skupina B-kompleks. Telesu pomaga, da izkoristi energijo iz ogljikovih hidratov, beljakovin in maščob. Skupina B-kompleks tudi pomaga preprečevati posledice stresa, kar je danes za marsikoga še kako pomembno.

Vitamin C spada v skupino vodotopnih vitaminov, ki pomagajo preprečevati srčno-žilne bolezni. Čeprav ga v mleku ni veliko, njegovo antioksidantno delovanje tudi v majhnih količinah ni zanemarljivo.

Vitamini, topni v maščobah

Mleko nam pomaga v telo vnašati vitamine, topne v maščobah (A, D, E in K). Vitamin A je pomemben za vid, ohranjanje zdrave kože, sluznic in kosti. Krepi delovanje imunskega sistema, saj povečuje odpornost proti raznim okužbam. Vitamin D uravnava količino kalcija v krvi in ima tako ključen pomen za ohranjanje zdravih in močnih kosti. Vitamin E pa je izjemno močan antioksidant, ki ščiti naše telo pred mnogimi strupi in kancerogenimi snovmi. Hkrati pomaga ščititi tudi srce in ožilje.

MINERALI

Ključna vloga mineralov je, da zagotavljajo presnovo vitaminov v telesu in hkrati omogočijo njihovo delovanje. Telo samo lahko sicer tvori nekaj vitaminov, za minerale pa to ne velja. Vnašati jih moramo s hrano, tudi z mlekom in mlečnimi izdelki.

Na splošno poznamo dve skupini mineralov:

  • makroelementi: kalcij, fosfor, kalij, žveplo, klor, natrij in magnezij,
  • mikroelementi: železo, jod, baker, mangan, fluor, cink, krom, selen, molibden, kobalt in vanadij.

100 g surovega kravjega mleka vsebuje naslednje minerale:

Minerali Enota Količina PDA*
Kalcij mg 120 1000
Magnezij mg 12 300-400
Železo mg 0,046 10
Baker mg 0,01 1-1,5
Cink mg 0,38 7-10
Mangan µg 2,5 2000-5000
Kalij mg 157 2000
Selen µg 1,3 30-70
Fosfor mg 92 700
Jod µg 2,7 180-200
Krom µg 2,5 30-100
Molibden µg 4,2 50-100
Fluorid µg 17 3100-3800
Klorid mg 102 830
*PDA - priporočen dnevni vnos (19-65 let)
Vir: Souci, Fachmann, Kraut: Food Composition and Nutrition Tables, 2008.
IVZ RS; Referenčne vrednosti za vnos vitaminov in mineralov – tabelarična priporočila za otroke, mladostnike, odrasle in starejše

Mleko je torej dober vir kalcija, magnezija, fosforja, kalija, selena in cinka. Teh šest mineralov ima v vašem telesu pomembne vloge:

  • kalcij je nepogrešljiv pri gradnji kosti in zob, pozitivno vpliva še na mišice, živce in strjevanje krvi,
  • magnezij uravnava živčne funkcije, mišično krčenje in pomaga pri uravnoteženem prehajanju kalcijevih, natrijevih in kalijevih ionov skozi celične membrane,
  • fosfor se vgrajuje v strukturo kosti in zob, pomemben pa je tudi za pravilno delovanje srca in ledvic in za prenos živčnih impulzov,
  • kalij prenaša živčne impulze, ima vpliv na mišično krčenje, ohranja normalen krvni tlak in vpliva na razvoj zarodka,
  • selen spodbuja presnovo in ščiti telo pred škodljivim delovanjem prostih radikalov,
  • cink pa je sestavni del pomembnih encimov in prisoten v vseh telesnih tkivih. Nadzoruje krčenje mišic, pospešuje celjenje ran in je nepogrešljiv pri tvorjenju beljakovin in inzulina.

Že z dvema skodelicama mleka na dan zaužijemo številne vitamine in minerale, ki so za zdravje in vsakodnevno delovanje telesa izjemno pomembni in jih težko nadomeščamo z drugimi živili.

Mleko je torej odlično, zdravo živilo, ki se mu ne bi smeli odpovedati, razen v primeru alergij. V Ljubljanskih mlekarnah pa smo poskrbeli tudi za tiste, ki imajo težave pri presnavljanju mlečnega sladkorja (laktozno intoleranco). Alpsko mleko brez laktoze ima vse sestavine, ki predstavljajo polnovrednost mleka in mlečnih izdelkov.